Aj

Min plan var ju att efter jag fått antibiotika utskrivet av min vän skulle jag härda ut tills privatkliniken jag går till skulle öppna igen vecka 31. Det kommer bli svinbra, tyckte jag. Förutom att det blev inte ett dugg jävla bättre, det blev bara mer och mer ont och i morse när jag vaknade kunde jag varken ligga, sitta, stå eller gå utan att jag hellre ville ta livet av mig än att leva typ. 

Vad i helvete tänkte jag och började känna mig besegrad. Ringde 1177. Sjuksköterskan sa att jag måste till Ingång 36 och antingen upp till Jouren eller till akuten. Jahapp. Ja. Jag kände ju att det var ju kanske inte en sån dum idé. 

Plågade mig iväg dit och kunde knappt gå från väntbänken in till båset när mitt nummer kom upp på skärmen. Där tyckte hon att jag verkligen inte skulle till jouren, utan att jag måste få träffa en gynläkare på akuten med detsamma. Tack tack, sa jag och haltade ut igen. 

Tar mig in på toaletten och då spricker den inte allt för trevliga cystan. Aj, kände jag. 
Haltar ut igen och då kommer en sjuksköterska och tar in mig på ett rum på en gång och jag säger då att den spruckit och att det inte är särskilt skönt alls. 

Hon säger att hon ska gå ut och ringa gynjouren på en gång. Hon kommer tillbaka efter en stund och säger skamset att jourläkaren sagt att han inte tänker åka in och hjälpa mig idag, jag kan ringa på måndag morgon och få en akuttid. Sköterskan ser ut att skämmas ännu mer när hon säger att läkaren sagt att jag kan försöka lindra smärtan med Alvedon. Hon avslutar med att säga att hon verkligen önskar att jag kunde få hjälp under dagen. 

Happ. Ja. Det är ju inget du kan göra åt det, sa jag, det är inte ditt fel. Sen var det bara att plåga sig hem igen då. 

Men man kan ju säga att det finns en anledning till att jag avskyr dom där jävla sadistiska läkarna på Kvinnoklinken i Västerås. En bra läkare har jag träffat där, en ST-läkare år 2013. Resten har varit riktiga jävla översittare. Sadister. Helt ointresserade av att hjälpa. 

Nu är min plan i alla fall att jag hellre äter upp min egen sko än att ringa dit för att få en akuttid på måndag. Jag ska fortsätta med min antibiotika och Alvedon och hålla ut tills Kvinnoläkarna på stan öppnar vecka 31. 
Där jobbar det bra läkare. Som faktiskt gör sitt yttersta för att hjälpa sina patienter.