Spishelvete

Min idiotspis har drygat ett tag. Eller ett rätt långt tag, men jag har tydligen ganska hög toleransnivå när det gäller vissa saker och därför orkar jag inte bry mig om när det är något som pajar så att man inte riktigt kan ställa in rätt gradantal på ugnen, utan man får gissa lite vad den står på. För övrigt väldigt spännande att inte veta gradantal när man bakar till ungarnas födelsedagar, men det var ju bara att chansa och hålla tummarna. 

För några veckor sedan började spisen med en ny grej. Ibland när man ställde ner en kastrull eller nå på spisplattan så slogs strömmen i hela lägenheten ifrån. Jaha. Jaja. Jag hittar ju till elskåpet i hallen, så det har ju inte varit mer med det. Är inte direkt läge att köpa någon ny spis heller med allt jävla vabbande och skit. Är inte helt lätt med så bred spis jag har heller. 

Idag skulle Dennis använda spisen. Såklart att strömmen skulle gå då, när herr hysterisk var här hemma. LIVSFARLIGT och VI KAN JU DÖ ALLIHOPA osv. Jag bah "eh, alltså, det har varit sådär i flera veckor, det är väl inget att jaga upp sig över". 

Men aja. Satt mig ner för att leta runt bland spisar. SNORDYRT ju. Tänker att det är inte så jävla drygt att inte veta graderna i ugnen och att behöva slå tillbaka huvudströmmen ibland, måste vi vara så jävla bortskämda med att allt ska vara så himla bra hela tiden?? 
Innan jag ger upp projekt kolla spis så tänker jag att det kanske finns någon på blocket med det mått jag behöver. Går in och kollar. Får upp några när jag söker. Går in och kollar bilden i första annonsen. Hmm.... det där kaklet känner jag igen, eller hur? Ringer till grannen mitt emot. 
- Hej, ska du renovera köket??
- Ja, det ska jag. Jag ska byta ut allt. Hur vet du det???
- Jag hittade din spis på blocket. Har du hunnit sälja, min är trasig.
- Åh! Den är din!!! Det har ringt en massa konstigt folk hela dagen, men då tar jag bort annonsen nu!! Herregud så bra! 

Jodå. Sådär ja. Så skaffade man sig en 2 år gammal pedantvårdad spis för 700:- istället för en ny för flera flera flera tusen. Och istället för att kånka och bära så behöver jag bara ta den från lägenheten mitt emot. Känner mig rätt nöjd över det flytet må jag säga. 

#1 - - Merne:

"Herr hysterisk"😂😂😂