Andra advent

Var helt förvirrad när jag vaknade idag. Var det mitt i natten, var det morgon? Hur tidigt i ottan hade jag vaknat egentligen? Kollade klockan och blev rätt förvånad när den visade halv elva. Jag var liksom den första att vakna också. Klev upp och körde igång risgrynsgröten, adventsbrunch istället för frukost. 

I kalendern idag fanns det en lapp om julmarknad vid museet, yeay! sa pojkarna. 
Vi gjorde i ordning oss och skulle åka ner till stan. Dock hade bakluckan fryst igen, så jag fick köra runt runt på finnslätten tills luckan hade tinat, så det gick att lassa av däcken jag hade där bak innan vi kunde åka ner på stan. 

På museet kollade vi in utbudet på marknaden, jobbade med lera i konstlabbet, åkte jultåg (väldigt intressant, visste ni att det var hm:s grundare Erling Persson som började sälja julstjärnor i Sverige?) och så var vi inne på den vanliga utställningen en sväng också. 

När vi var klara och skulle gå tillbaka så hann Ted precis sägs att det var den bästa kalenderdagen någonsin och sen gick han rakt in med ansiktet i en svängdörr så det bara tjongade och tårarna sprutade. 

Hemma igen dekorerades det lite pepparkakor innan middag. Köttkorv och rotmos. En rätt underskattad rätt måste jag säga. Glad att ungarna vänjs vid normal husmanskost också, en del av ungarnas kompisar har aldrig sett stuvade makaroner ens. 

Nu har vi avrundat kvällen med julkalendern på tv och adventsfika. Helgen är slut och nu börjar en ny vecka med massa kul grejer 😊