När mamman är totalt ute och cyklar

Ted är dålig på att äta. Han har perioder då han äter bra och så perioder då jag är orolig över att jag ska behöva åka in med honom så att han får näringsdropp. 

Nu har han varit i en näringsdroppsperiod länge och man får kämpa som en idiot för att han ska få i sig något alls. 
I morse frågade jag vad han vill ha till frukost. 
- Gröt!!! ropade han glatt.
Shit vad glad jag blev. Ungen har knappt velat peta i sig en macksmula och nu bad han om gröt. Jag nästan sprang ut till köket och kokade u ordning en portion härligt nyttig havregrynsgröt till honom. 

När jag är färdig så sitter han uppe i soffan och väntar. Jag bär in tallriken till honom och ställer den på bordet framför honom. 
Han tittar besviket på tallriken. 
- Men. Men jag vill ha sån gröt vi åt igår... 
Det var ju första advent igår och jag kokade risgrynsgröt till frukost.
- Men. Oj. Vi har ingen risgrynsgröt idag älskling. Förlåt. Vi missförstod varandra helt.
Ted tittar på mig och har tårar i ögonvrån. För första gången på flera veckor ville han faktiskt äta något och så blev det helt fel. Stackarn. Han åt i alla fall halva portionen med den tråkiga havregrynsgröten. 

Nu ikväll har jag förberett mig inför i morgon. Kokat en stor kastrull med risgrynsgröt, så i morgon kan han minsann få ❤