Delinas hemtjänst AB

När jag köpte den här lägenheten så fick vi tydligen två gamlingar på köpet, A-L och Mattias mitt emot. 

A-L hjälper vi med lite allt möjligt, typ tv- och datasupport, bära upp hennes kassar, skjutsa till läkaren, stänga av hennes brandvarnare när hon glömt att hon har plattan på och så vidare. 

Mattias är rätt skröpplig. Han är över 90 år gammal och går inte så bra längre. Ramlar runt i lägenheten och ligger mest och sover hela dagarna. Han har hemtjänst som ska ta hand om honom och så har han en kompis som kommer varje dag och hjälper Mattias med att lämna in trav och andra spel. När kompisen är bortrest eller har annat för sig så hjälper vi Mattias med att lämna in spelen istället. 

Idag var en sån dag då vi skulle hjälpa honom. Dennis går in till farbrorn för att hämta hans grejer och kolla på någon kran i badrummet som inte fungerar. När Denmis kommer tillbaka så säger han att vi måste gå över någon dag och städa Mattias badrum, för det så igengrott att det inte kan ha blivit städat på flera månader. 

Jaha. Ja. Jag har ju knappt tid att städa mitt eget badrum, men farbrorn kan ju inte göra det själv direkt. Sen så undrar jag ju vad det är för jädra hemtjänst han har som inte gör sitt jobb ordentligt. 

Snart får vi säga upp oss från våra jobb, för vi kommer snart ha fullt upp med att hemtjänsta i trappuppgången vi bor i. 

Men men. Jag vill lära mina barn att man ska hjälpa där man kan och visa respekt för äldre, så då lär man ju föregå med gott exempel. Bara att samla ihop städattaraljerna.