Brev till Ian

Älskling, i morgon börjar en ny tid i ditt liv. Du börjar på förskola och från och med nu kommer du inte vara hemma med varken mamma eller pappa om dagarna. Du kommer få fröknar och får vara med andra barn och leka om dagarna.

Jag tror att du kommer ha det bra. Du är social och nyfiken och du går gärna fram till andra barn när vi är någonstans. Och jag hoppas du får massor med kompisar. Eller det behöver inte vara massor, huvudsaken är att du får någon kompis som du tycker om och trivs med. Kvalitet före kvantitet. Du kommer förstå det när du är äldre.

Det är lite jobbigt för mamma att du ska börja på dagis. När du är ledsen kommer någon annan trösta dig, inte jag eller pappa. Någon annan kommer få den största delen av din tid. Och mamma är lite avundsjuk, för jag vill ju vara den som tröstar dig när du är ledsen, den som skrattar med dig när du är glad och den som får spendera varenda sekund med dig.

Men det blir nog bra. Mamma kommer vänja sig. Det tar bara lite tid för mig ibland.

Älskling. Vad fort det går. Tiden har alldeles för bråttom. Men jag vill inte att du ska ha det. Var liten så länge du kan, obekymmersam och fri.

I morgon börjar en ny tid.
Mamma älskar dig ❤